Review: O robotih in ljudeh

O robotih in ljudeh O robotih in ljudeh by Laurence Devillers
My rating: 0 of 5 stars



View all my reviews




Vsaka znanstvena, filozofska, moralna, politična ali tehnološka revolucija gre nujno skozi tri stopnje, je zapisal Idriss Aberkane:14 najprej jo smešijo, potem velja za nevarno, nazadnje pa se zdi samoumevna

 

In končno: pa kaj, če stroj le simulira, pa kaj potem, če ne razume prav veliko – posluša pa vendarle

 

Eden znanstvenih izzivov jutrišnjega dne je, kot že rečeno, ugotoviti, kakšna moralna načela naj bi vodila te stroje in kdo bo odločal o pravilih, ki naj vodijo naše osebne robote. Kdo in kako bo to nadzoroval? Kaj bodo z našimi osebnimi podatki? Kakšna bodo mednarodna merila in standardi?

»Razlika med človekom in robotom najbrž ni tako pomembna kot razlika med inteligenco in neinteligenco.«  Isaac Asimov, Jeklene votline

 

Človeški organizem je samogradni stroj, umetne stroje pa izdeluje človek. To je ena bistvenih razlik med človekom in umetnim strojem

 

Leta 1986 je objavil teorijo o »družbi uma« (Society of Mind), po kateri naj bi bil um skupek specializiranih samostojnih agentov brez inteligence, ki so hierarhično organizirani in povezani med seboj – zdaj sodelujejo, zdaj si nasprotujejo. Misel in čustva naj bi izhajali iz te medsebojne povezanosti. Je torej naš občutek, da imamo enoten um, le iluzija?

 

V filozofskem razmišljanju o vlogi strojev je pomemben tudi delež želje (oziroma željnosti). Ta je bistvenega pomena v Spinozovi antropologiji,79 ki pravi: »Željnost je človekovo bistvo sámo, kolikor se misli, da je iz sleherne dane afekcije določeno za to, da nekaj dela

 

Edgar Morin je v svojem eseju Penser global (2015) zapisal: »Nove transčloveške zmožnosti bodo nečloveške, če ne bodo pod nadzorom človeštva, ki bo črpalo iz najboljšega, kar premore samo

 

Pomembno je torej premisliti, kaj se nam obeta, danes in v prihodnosti. Kot je ponavljal Asimov: ne ustvarjamo kakršnegakoli stroja – ustvarjamo stroj, ki pri nekaterih nalogah posnema človeka

 

Potencial robotike je razširiti naše zmožnosti, da bi ustrezale našim ciljem

 

Nekaj uvodnih raziskav kaže, denimo, da je dostop do spleta v neposrednem sorazmerju z opaz­nim upadom spolnega nasilja

 

Človek je po naravi tak, da prej vidi nevarnosti, ki bi jih nova tehnologija utegnila povzročiti, kot pa tiste, ki bi jih pomagala odpraviti

 

Kaj so lepota, dobrota, umetnost ali ljubezen, bog? Neprestano iščemo nekje na robu neznanega in skušamo razumeti, kar ni mogoče razumeti. In zaradi tega smo ljudje.«  Isaac Asimov, Jeklene votline

___________________________________

<?xml version='1.0' encoding='UTF-8' standalone='yes' ?><annotationSet xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml" xmlns="http://ns.adobe.com/digitaleditions/annotations"><publication><dc:creator>Laurence Devillers</dc:creator><dc:identifier>urn:uuid:351BC5D8-03FA-4C65-BE84-336A5C457E63</dc:identifier><dc:title>O robotih in ljudeh</dc:title></publication><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:a749a380-0824-4ccb-9996-01e86abe5a7b</dc:identifier><dc:date>2022-05-03T01:08:31.501+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-5.xhtml#point(/1/4/2/3:4)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-5.xhtml#point(/1/4/2/4/3:75)"><text>Vsaka znanstvena, filozofska, moralna, politična ali tehnološka revolucija gre nujno skozi tri stopnje, je zapisal Idriss Aberkane:14 najprej jo smešijo, potem velja za nevarno, nazadnje pa se zdi samoumevna</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-03T01:08:31.501+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:910401cd-9bcf-4a60-ab48-079a081ded99</dc:identifier><dc:date>2022-05-03T01:23:54.942+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-5.xhtml#point(/1/4/2/42/1/1:172)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-5.xhtml#point(/1/4/2/42/1/1:280)"><text>In končno: pa kaj, če stroj le simulira, pa kaj potem, če ne razume prav veliko – posluša pa vendarle</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-03T01:23:54.942+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:fe0cfe3e-0fb5-4f8b-b2f2-ab316c6d4950</dc:identifier><dc:date>2022-05-03T01:29:43.655+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-5.xhtml#point(/1/4/2/61:3)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-5.xhtml#point(/1/4/2/63"><text> Eden znanstvenih izzivov jutrišnjega dne je, kot že rečeno, ugotoviti, kakšna moralna načela naj bi vodila te stroje in kdo bo odločal o pravilih, ki naj vodijo naše osebne robote. Kdo in kako bo to nadzoroval? Kaj bodo z našimi osebnimi podatki? Kakšna bodo mednarodna merila in standardi?</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-03T01:29:43.655+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:0c02c169-1306-47f3-b9fa-6473df870af8</dc:identifier><dc:date>2022-05-11T12:52:51.517+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/5:4)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/12/3/1/1/1"><text>»Razlika med človekom in robotom
najbrž ni tako pomembna kot razlika
med inteligenco in neinteligenco.«
Isaac Asimov, Jeklene votline</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-11T12:52:51.517+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:b3f9ff76-55c6-41f5-bc84-97f5da2638fe</dc:identifier><dc:date>2022-05-11T12:54:12.095+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/20/1/1:201)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/20/1/1:337)"><text>Človeški organizem je samogradni stroj, umetne stroje pa izdeluje človek. To je ena bistvenih razlik med človekom in umetnim strojem</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-11T12:54:12.095+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:669af26b-d1b0-4dfb-a98e-cfcac3021936</dc:identifier><dc:date>2022-05-11T12:55:40.326+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/26/1/1:128)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/26/3/1:303)"><text> Leta 1986 je objavil teorijo o »družbi uma« (Society of Mind), po kateri naj bi bil um skupek specializiranih samostojnih agentov brez inteligence, ki so hierarhično organizirani in povezani med seboj – zdaj sodelujejo, zdaj si nasprotujejo. Misel in čustva naj bi izhajali iz te medsebojne povezanosti. Je torej naš občutek, da imamo enoten um, le iluzija?</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-11T12:55:40.326+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:d81f9737-3e7c-4118-a4c6-098c0cc4dcdc</dc:identifier><dc:date>2022-05-11T13:11:07.369+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/95:4)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/96/3/1:131)"><text>V filozofskem razmišljanju o vlogi strojev je pomemben tudi delež želje (oziroma željnosti). Ta je bistvenega pomena v Spinozovi antropologiji,79 ki pravi: »Željnost je človekovo bistvo sámo, kolikor se misli, da je iz sleherne dane afekcije določeno za to, da nekaj dela</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-11T13:11:07.369+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:703c86a0-a490-4b7f-a4c2-08ff7caa9b30</dc:identifier><dc:date>2022-05-11T17:25:33.765+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/177:4)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-12.xhtml#point(/1/4/2/178/3/1:155)"><text>Edgar Morin je v svojem eseju Penser global (2015) zapisal: »Nove transčloveške zmožnosti bodo nečloveške, če ne bodo pod nadzorom človeštva, ki bo črpalo iz najboljšega, kar premore samo</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-11T17:25:33.765+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:33a5fbe8-5e7e-4e7f-ade8-d9993651da0c</dc:identifier><dc:date>2022-05-20T22:52:22.768+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-15.xhtml#point(/1/4/2/167:4)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-15.xhtml#point(/1/4/2/168/1/1:197)"><text>Pomembno je torej premisliti, kaj se nam obeta, danes in v prihodnosti. Kot je ponavljal Asimov: ne ustvarjamo kakršnegakoli stroja – ustvarjamo stroj, ki pri nekaterih nalogah posnema človeka</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-20T22:52:22.768+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:f6b86869-7729-4472-9846-f4e508e37304</dc:identifier><dc:date>2022-05-20T22:53:41.144+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-17.xhtml#point(/1/4/2/15:4)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-17.xhtml#point(/1/4/2/16/1/1:80)"><text>Potencial robotike je razširiti naše zmožnosti, da bi ustrezale našim ciljem</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-20T22:53:41.144+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:2fa31ad6-1bf4-499c-a06b-06b13ea3826e</dc:identifier><dc:date>2022-05-22T16:00:18.336+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-17.xhtml#point(/1/4/2/40/1/1:193)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-17.xhtml#point(/1/4/2/40/1/1:314)"><text>Nekaj uvodnih raziskav kaže, denimo, da je dostop do spleta v neposrednem sorazmerju z opaz­nim upadom spolnega nasilja</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-22T16:00:18.336+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:c5728cf9-83e5-4a8e-b8aa-6ac8c9b8d1ce</dc:identifier><dc:date>2022-05-31T04:44:27.610+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-21.xhtml#point(/1/4/2/150/5/1:2)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-21.xhtml#point(/1/4/2/150/5/1:144)"><text>Človek je po naravi tak, da prej vidi nevarnosti, ki bi jih nova tehnologija utegnila povzročiti, kot pa tiste, ki bi jih pomagala odpraviti</text></fragment></target><content><dc:date>2022-05-31T04:44:27.610+0200</dc:date><text /></content></annotation><annotation xmlns=""><dc:identifier>urn:uuid:4de13ae1-ac33-40b4-8269-6d7db62756bc</dc:identifier><dc:date>2022-06-04T02:45:19.722+0200</dc:date><dc:creator /><dc:title /><target><fragment start="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-25.xhtml#point(/1/4/2/6/1:2)" end="OEBPS/O_robotih_in_ljudeh-25.xhtml#point(/1/4/2/15"><text>Kaj so lepota, dobrota, umetnost ali ljubezen, bog?
Neprestano iščemo nekje na robu neznanega
in skušamo razumeti, kar ni mogoče razumeti.
In zaradi tega smo ljudje.«
Isaac Asimov, Jeklene votline</text></fragment></target><content><dc:date>2022-06-04T02:45:19.722+0200</dc:date><text /></content></annotation></annotationSet>