Selfiji in umetnost: razmišljanje o slikanju skozi čas


Na youtubu posnetku, v katerem nas zabava komik Perica Jerković - Homo selfiens: zgodovina selfi butla (https://youtu.be/h6lWaP7-XkE?si=ScYuwSd13GXfm8Ox&t=3824) , pravi sledečo dih jemajočo misel:

A je to, a je to ta instantna obsodba, tisti ljudi, ki se slikajo? A je pomembno, kdo premika čopič, a pa kdo pritisne na gum? Kakšna je dejanska razlika med Rembrandtom in selfiejem? Kakšna je razlika med grškim kipom in selfiejem? Motiv je vedno isti. Človek. In tudi sporočilo je vedno isto. Obstajam. Pri vseh selfiejih, pri vseh upodobitvah obstajam. To je sporočilo. Na ta način, če se lahko prideš iz tega začetnega, zakaj se fotkamo, pa to, to, zakaj obstajamo. Največji umi v zgodovini človeštva niso znali odgovoriti na vprašanje, zakaj obstajamo. Jaz verjamem, da vi ne pričakujete, da Perica Jerkovič odgovoril na to vprašanje. Ampak gleda tega začetnega, zakaj to počnemo, zakaj se upodabljamo, glede tega pa vam lahko povem tudi, kaj si za res mislim.

SELFIE

Ne verjamem, da so selfie ravno poguba človeštva. Ukvarjanje z lastnim videzom je v naši naravi, pa naj gre za iskanje komplementov, partnerja ali preprosto za strah, da je plast lepote na naših licih pretanka, sprana. Jaz, je edini svet, ki ga za res poznam. Ranljiv kot novo rojeno dete. Lajkajte, potrjujte me. Dajte vi vsaj malo varnosti, vsaj malo občutka, da ne tonem v pozabo. Tehtamo svojo podobo, medtem, ko nas poganjajo, spomini. Slike mladosti, porumeneli dokumenti trenutkov ukradenih iz preteklosti. Tisto, kar je čas obdržal na svojem redko pletenem situ.

A ima Bog v telesu bodybuilderja odgovor na naše hrepenenje po večnem? Na zlobo, ki žene tatova s flašo v roki, ki sežiga ljudi. Pretkan um človeka pizde. V nas živi napredek, ki nas sili, da rastemo. Ljudi pradavnine, krvavi, v sebi nevedni in vedno na poti v novo vojno. Častimo generale in njih čas kasneje zanikamo. Pijani od nekega novega časa, ki je vedno enkrat star. Ujet v sliki in se ga vedno manj ljudi spomni. Mi smo nesmrtni, neskončni, dokler disk ne crkne, dokler črnilo ne zbledi in ne obstajamo več v ljudeh. Obraz očeta, tvojega dedka, kaj ti govori njegova podoba, če sploh še obstaja? Podoba pokojnega očeta, podoba ostarele mame, podoba pokojnega sina, minljivost, spoznanje, ki mu nismo kos.

 

Selfiji so postali nepogrešljiv del našega vsakdanjega življenja, omogočajo nam, da zabeležimo trenutke, delimo svoje življenje in izrazimo svojo prisotnost na spletu. Vendar pa se postavlja vprašanje, ali so selfiji resnično tako neškodljivi, kot se morda zdijo na prvi pogled. Primerjati jih z umetnostjo in se vprašati, kakšna je razlika med Rembrandtom in selfijem, je lahko zanimivo raziskovanje.

  1. Motiv: Človek Ne glede na to, ali gre za selfi ali umetniško delo, je osrednji motiv vedno človek. Umetnost in selfiji nam omogočajo, da izrazimo svojo prisotnost, svojo identiteto in kako vidimo sebe ter svet okoli sebe.
  2. Sporočilo obstajam: tako selfiji kot umetnost sporočajo, da obstajamo. Selfiji so izraz naše želje po tem, da nas opazijo in potrdijo na družabnih omrežjih, medtem ko umetnost izraža umetnikovo notranjo vizijo in potrebo po izražanju sebe.
  3. Samoizraz in identiteta: ena izmed ključnih razlik med selfiji in umetnostjo je globina samoizraza. Medtem ko selfiji pogosto izražajo trenutno razpoloženje ali trenutno podobo posameznika, umetnost omogoča umetniku, da prenese kompleksne čustva, razmišljanja in ideje.
  4. Tehnologija in tradicija: selfiji so močno povezani s sodobno tehnologijo in družabnimi omrežji, medtem ko umetnost izhaja iz bogate umetniške tradicije, ki sega stoletja nazaj. Selfiji so hitri in površni, umetnost pa zahteva čas in razmislek.
  5. Spomin in minljivost: selfiji so hitro zamenljivi in se zlahka pozabijo, medtem ko umetnost pogosto ostane za prihodnje generacije. Umetnost ima sposobnost trajnega ohranjanja spomina in izražanja večnih tem.
  6. Umetnost skozi čas: umetnost je igrala ključno vlogo pri prenašanju kulture, zgodovine in vrednot skozi stoletja. Umetniki so nas navdihnili in nam omogočili, da vidimo svet v novi luči.
  7. Selfiji v sodobnem svetu: selfiji so odraz sodobne družbe, kjer je hitrost in takojšnja zadovoljitev pomembna. Vendar pa se moramo vprašati, ali selfiji prinašajo pravo zadovoljstvo in pomen ali zgolj trenutno samopromocijo.

V zaključku se lahko vprašam, ali so selfiji res poguba človeštva, kot nekateri menijo. Odgovor ni tako enostaven. Selfiji so del naše sodobne kulture, vendar ne morejo nadomestiti globine in zapuščine umetnosti. Morda bi morali bolj premišljeno uporabljati selfije in se zavedati, da so lahko močno orodje za izražanje identitete, vendar nikakor ne morejo nadomestiti umetnosti in njene sposobnosti, da nas navdihuje, nas sooča z zapletenimi vprašanji in nas povezuje z zgodovino in kulturo.

 

Viri:

  1. Susan Sontag - Avtorica knjige "On Photography," ki proučuje vpliv fotografije na našo percepcijo sveta in identitete.
  2. Sherry Turkle - Napisala je knjigo "Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other," ki raziskuje vpliv digitalne tehnologije na naše odnose in samopredstavitev.
  3. Nancy Van House - Raziskovala je socialno dinamiko selfijev in njihov vpliv na konstrukcijo identitete. Njeno delo "Self-Presentation in Everyday Life: Effects of Gender and Narcissism" je pomembno za razumevanje selfijev.
  4. Lev Manovich - Avtor knjige "Selfiecity," ki je interdisciplinarno raziskoval projekt, ki analizira selfije iz različnih mest po svetu s pomočjo računalniškega vida.
  5. Joanna Zylinska - Napisala je knjigo "The End of Man: A Feminist Counterapocalypse," ki se ukvarja z vprašanjem identitete in avtonomije v dobi digitalne kulture.
  6. Geoffrey Batchen - V svojem delu "Each Wild Idea: Writing, Photography, History" raziskuje zgodovino fotografije in njen vpliv na naše razumevanje sveta in sebe.
  7. Jonathan Crary - Njegova knjiga "Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture" obravnava teme pozornosti, vizualne kulture in identitete v sodobnem svetu.