Preišči ta spletni dnevnik

torek, 17. januar 2012

Zopet v šoli!

Začela se je šola za prometnika. Malo sem pogooglal in nisem skoraj nič našel kdo so in kaj delajo prometniki.

Našel sem stare izraze ali pa so novi, samo da jaz tega še ne vem, kot so prometni odpravnik[1]. No, in kdo so to prometniki oz. prometni odpravniki?

Vem, kdo so sprevodniki, saj sem na svojem blogu[2] že enkrat pisal o tem. Tudi o tem si lahko preberete na spletu, kdo so in kakšne odgovornosti imajo[3]. Tudi kolegi so pisali diplomske naloge na temo sprevodnik[4] in vlakspremne službe[5], kar sem šele ugotovil pred kratkim. Vsa pohvala. Bral nisem, vendar upam, da ste nas predstavili v pravi luči.

Prometnik po prometnem pravilniku je delavec upravljavca, ki neposredno vodi in zagotavlja varen in reden železniški promet[6]. So tudi druge definicije, ki povzemajo podobno tematiko, in sicer prometni odpravnik vodi in skrbi za varen uvoz, izvoz in prevoz vlakov na postaji in za varno vožnjo vlaka med postajami.

Ker se mi zdi zelo pomembno, da s eve, kaj nas čaka, vsaj teoretično, bom v celoti navdele opis poklica prometnik oz. prometni odparvnik.

Opis poklica - Prometni odpravnik[7] - Kratek opis
Prometni odpravnik vodi in skrbi za varen uvoz, izvoz in prevoz vlakov na postaji in za varno vožnjo vlaka med postajami.

Opravila in nalogePrometni odpravnik vodi in skrbi za varen uvoz, izvoz in prevoz vlakov na postaji in za varno vožnjo vlaka med postajami. Usklajuje, usmerja in nadzoruje delo postajnih delavcev. Na večjih postajah opravlja samo operativno-prometne naloge v prometnem uradu, v tirnih postavljalnicah in na postajnem prostoru. Na postajah z manjšim številom vlakov sam prodaja tudi vozovnice in sklepa prevozne pogodbe za prevoz pošiljk, obračunava prevozne storitve ter skrbi za organizacijo prevoza. Delo prometnega odpravnika je predvsem operativno.

Znanja in spretnostiV program strokovnega usposabljanja za prometnega odpravnika se lahko vključi kandidat, ki je končal gimnazijo (splošno ali strokovno) ali srednjo strokovno šolo. Pred pripravo na teoretično usposabljanje mora kandidat opraviti delovno prakso na določenih delovnih mestih, da bi spoznal organizacijo dela. Na zaključnem izpitu se preverja znanje iz naslednjih predmetov: Signalni predpisi, Prometni predpisi, Železniška vlečna vozila, Tehnologija železniškega prometa, Tehnične osnove železniških objektov in naprav, Prevoz blaga, Prevoz potnikov, Transportno računovodstvo in blagajniško poslovanje, Raba vagonov in Varstvo pri delu, požarno varstvo in varstvo okolja.

Razmere za deloPrometni odpravnik dela v zaprtem prostoru in na prostem. Delo opravlja sede in stoje ali med hojo. Prometni odpravnik je pogosto v stiku s strankami, dela v izmenah.

Kaj nas čaka, smos i ogledali, kako bo potekalo šolanje, kako zahtevno in vse kar zraven spada, se bom pa moral prepričati sam. Vem samo to, da so mi kolegi rekli, da je precej snovi in da se ni za hecat. Učiti se, učiti se in še enkrat učiti se! Kdo je to že rekel nekoč??


Viri:
  1. http://www.bb.si/doc/diplome/Krevs_Miro-Organizacija_prometa_vlakov_in_dela_na_postaji_Ljubljana_v_primeru_pove%C4%8Danja_potni%C5%A1kega_prometa.pdf,
  2. http://www.ess.gov.si/ncips/cips/opisi_poklicev/opis_poklica?Kljuc=1424&Filter=P,
  3. http://www.mojaizbira.si/vsebina/poklic.htm?p=131,
  4. http://dk.fdv.uni-lj.si/diplomska/pdfs/savicic-biljana.pdf,
  5. http://www.ess.gov.si/ncips/cips/opisi_poklicev/opis_poklica?Kljuc=3247&Filter=S,
  6. http://www.bb.si/doc/diplome/Zalaznik_Bozo-Dela_in_naloge_sprevodnika_na_vlaku.pdf,
  7. http://www.bb.si/doc/diplome/Florjancic_Matjaz-Reorganizacija_vlakospremne_sluzbe_na_Slovenskih_zeleznicah.pdf,
  8. http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=2007123&stevilka=6266,
  9. http://www.srednja.prometna.net,
  10. http://www.youtube.com/watch?v=EPwg0-sraRI ,
  11. http://www.youtube.com/watch?v=nRnRb2V60fA.
  12. http://youtu.be/37GM7f6clq8 ,
  13. http://danijel-brestovac.blogspot.com/2010/04/kdo-je-sprevodnik.html - Povzemam v celoti - 

    Kdo je sprevodnik??

    Ko človek zgodaj zjutraj hodi po katerem izmed večjih slovenskih mest se mu zdi, da vsi ljudje spijo. To prepričanje se mu omaje takoj, ko pride v bližino železniških postaj. Tam je kljub zgodnji ure že vse živahno. Ljudje v zeleno-modrih službenih oblekah prihajajo z vseh koncev in krajev, skoraj bi si upal trditi, da lezejo iz vseh lukenj. Začenja se s podpisovanjem knjige sposobnosti, vprašanji določevalcu in seznanjanjem z novostmi in dopisi. Nato je čas za drugo jutranjo kavo, za nekatere prvo cigareto, majhna zbadanja, zaskrbljena vprašanja in anekdote iz bogatega repertoarja doživljajev na vlakih. Nato se formiramo za odhode proti vlakom. Čeprav nas, vlakospremce, večina ljudi pozna samo kot tiste, ki ščipajo karte, imamo, med opravljanjem svojega dela še veliko drugih nalog, o katerih večina potnikov ve malo ali nič in, ki jih opravljamo po svojih najboljših močeh, nekateri malo bolje, drugi malo slabše, vsak pač v skladu s svojimi sposobnostmi. Tako je, poleg komercialnega in strogo prometnega dela, kot je sodelovanje pri odpravi potnikov, naše delo tudi skrb za varnost in udobje potnikov v vlaku v času vožnje, kot tudi informiranje potnikov na postaji. Za to skrbimo, predvsem, preventivno s pregledovanjem garnitur pred in v času vožnje vlaka in rednim sodelovanjem z osebjem vlečnih vozil, strojevodjami. Seveda smo tudi prvi, na katere so potniki obračajo v primeru izrednih dogodkov, tako znotraj garnitur (vinjeni potniki, poškodbe potnikov in podobno), kot tudi ob izrednih dogodkih na progi (poškodbe, povoženja), ki so, žal, tudi del našega poklica. To zimo poslušamo tudi precej pripomb na račun vlakov, ki zamujajo zaradi vremenskih razmer, kljub temu, da tudi potniki vedo, da mi nismo pravi naslov za pritožbe, smo pa prvi in edini zastopniki Slovenskih železnic nad katerimi lahko stresajo svojo nejevoljo.


    Zato se postavi vprašanje, kdo so sprevodniki?

    Sprevodniki so ljudje, ki delajo z ljudmi. Na eni strani nas vodi pravilnik in v duhu le-tega moramo postopati, na drugi strani so potniki, ki se požvižgajo na zakone in jih zanima samo njihovo udobje ter težave.

    Sprevodniki so uglajeni, kultivirani in do ljudi pozitivno nastrojeni. So ljudje ki jim ni tuja ne olika ne manira. Ki jim poleg znanja vseh zakonov in pravilnikov, tudi prav pride znanje psihologje, sociologije itf..... Glavna naloga jim je varnost potnikov in upoštevanje zakonov. Nato so na vrsti potniki.

    So ljudje, ki se srečujejo v svojem poklicu z raznimi tegobami.

    Vse zgoraj opisano se nahaja v navodilih kjer so točno določena pravila obnašanja in nošenja službene obleke.

    Vendar kdo so v resnici sprevodniki? So ljudje, ki vstajajo v povprečju 7x zgodaj zjutraj. Zgodaj med 1 in 3 uro. Večkrat se zgodi, da vstanemo 7x zapovrstjo v ciklusu 9 dneh. Smo ljudje, ki smo razdvojeni med zakoni in človeškostjo. Smo ljudje, ki ne glede ali je to tvoja prva ali 7 jutranja, moramo ohraniti profesionalni odnos do potnika. Smo ljudje, ki ne glede na to ali ste spali 3 ure ali 10 ur, potrebujemo nasmešek za potnike, ki pričakujejo prijaznost na vsakem koraku. In na koncu smo samo ljudje.

    Vsak ima svoje skrbi in svoje probleme, vendar to pustimo ob strani in poskušamo ponuditi potniku najboljšo storitev na vlaku. Seveda je to težko. Ni lahko biti vljuden pri vseh življenjskih situacijah, ki nas pestijo skozi življenje.

    Ne glede na vse težave in ugodnosti, ki jih kot sprevodniki dobimo, smo mi izbrana elita, ki ima možnost pokazati ljudem na vlaku, kdo smo mi. Smo mladi in šolani. Smo starejši in uglajeni. Smo predvsem ljudje, ki prestavljajo našo železnico in mi smo prvi s katerim imajo potniki opravke ter s tem pustimo vtis na njim, kdo smo.

    Smo ambasadorji in predstavniki naše železnice ter države. Tujcem in turistom pokažemo kakšna smo država, domačim potnikom pokažemo, kdo smo kot podjetje. Zato smo mi elita, ki imamo to čast, da se prestavimo vam. Mi smo sprevodniki na SŽ.








[1] Več o tem si lahko preberete na spletnem naslovu http://www.mojaizbira.si/vsebina/poklic.htm?p=131.
[2] Več o tem si lahko preberete na spletni strani http://danijel-brestovac.blogspot.com/2010/04/kdo-je-sprevodnik.html.
[6] Več o tem si lahko preberete na spletnem naslovu http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=2007123&stevilka=6266.